KONCEPCJA PRZYSTANKÓW POMORSKIEJ KOLEJI METROPOLITALNEJ

Głównym założeniem projektu było podkreślenie architektoniczne strefy wejścia na perony przystanków PKM. Integruje ona w jednym punkcie wszystkie ciągi cyrkulacji pieszych związanych z funkcjonowaniem trasy PKM. Są to wejścia na perony i przejścia przez korpus trasy kolejowej (kładki/tunele) wraz z bezpośrednio z nimi powiązanymi dojściami od parkingów  i planowanych przystanków autobusowo-tramwajowych. Strefa wejścia, w której dominującym elementem są bardzo wysokie klatki schodowe i piony wind, ukształtowana została poprzez układ prostych zadaszeń, dla których inspiracją była idea „owinięcia czerwoną wstążką” korpusu trasy kolejowej.. Bryła strefy wejścia pozostaje geometrycznie spójna, odzwierciedlając jednocześnie dynamikę funkcjonalną i topograficzną terenu. Architektura frontowej ściany osłonowej strefy wejścia zaplanowana została jako perforowany ekran przepuszczający światło, rzucający cień lub specjalną iluminację na posadzkę peronów i placów wejściowych. Integralnym elementem architektury „strefy wejścia” jest kompozycja przestrzeni publicznej otaczającej przystanek. W sposób szczególny podkreślone zostały jej fragmenty wyznaczające główne kierunki pieszych dojść do przystanków. Stanowią one dopełniający element „wstążki” podkreślający kompozycyjne zintegrowanie przystanku z otoczeniem.

 

I WYRÓŻNIENIE -koncepcja została zrealizowana

Data projektu : 2011

projekt realizowany w  BPBK sa Gdańsk